Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، معصومه امیرزاده نویسنده آثاری چون «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم» و مسئول آموزش کانون ادبی بانوی فرهنگ صبح امروز در نشست خبری کانون ادبی بانوی فرهنگ با موضوع مدرسه تابستانه داستان در حوزه آموزش نویسندگی در حوزه هنری، در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته این مدرسه گفت: مدرسه تابستانه بانوی فرهنگ، یک دوره آموزشی ناپیوسته بود که از تیرماه شروع به فعالیت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما سه دوره آموزشی برای افرادی که عضو فعال بانوی فرهنگ هستند ترتیب دادیم. ابتدا دوره «داستان‌های پنهان اطراف ما» بود که در آن دوره سعی کردیم، توجه هنرجویان را به سمتی جلب کنیم که کمتر در تجارب زیسته فردی توجه کرده‌اند و بعد دوره «ایده تا طرح» را ترتیب دادیم که استاد این دوره احمد دهقان بود.

۱۱۰ نفر در این دوره شرکت کردند

وی افزود: بعد از این مرحله، امکانی برای ۱۱۰ نفر که از سرتاسر کشور ثبت نام کرده بودند، فراهم شد تا طرح‌های خودشان را براساس آموزش‌هایی که طی کردند برای ارزیابی به بانوی فرهنگ بفرستند. از میان ۱۱۰ نفری که ثبت نام کردند، ۹۵ طرح از طرف ۸۱ نفر از اعضای فعال به بانوی فرهنگ ارسال شد که توسط یک تیم شش نفره مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند که در واقع یک فضای آموزشی خوبی برای شرکت کنندگان بود تا در نقد و بررسی آثار خود و سایر شرکت‌کنندگان حضور فعال داشته باشند.

امیرزاده با اشاره به پراکندگی جغرافیایی هنرجویان اظهار داشت:در این دوره ۴۳ نفر از استان تهران، ۹ نفر از استان قم و ۲۸ نفر ساکن سایر شهرهای دیگری چون تبریز، یاسوج، اهواز زنجان و ... شرکت داشتند تا عدالت آموزشی رعایت و کارهایشان دیده شود. در ارسال طرح‌ها از آنها خواسته شده بود، نگاهی به آداب و رسوم اساطیر و ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی محل سکونت خود داشته باشند.

پراکندگی جغرافیایی به ما کمک می‌داد که موضوعات بیشتری داشته باشیم

وی در خصوص موضوعات متعدد و مختلفی که ارسال شده است بیان کرد: موضوعاتی که برای ما ارسال شد، پراکندگی بسیاری داشت و موضوعاتی چون فرزندآوری، تک فرزندی، سقط، تقابل شخصیت‌ها از لحاظ روانشناسی و مسائل اجتماعی، بخشی از بدنه را تشکیل دادند و بخشی هم درخصوص مسائل انقلاب اسلامی، مشروطه و کشف حجاب آثاری را ارسال کردند. پراکندگی جغرافیایی به ما کمک می‌داد که موضوعات بیشتری داشته باشیم. ۱۳ طرح در حوزه کودک و نوجوان بوده است که کلر ژوبرت، حوزه کودک را و نیلوفر مالک حوزه نوجوان را  بررسی کردند.

امیرزاده در خصوص شرکت‌کنندگان گفت: از جهت سنی، میانگین سنی شرکت‌کنندگان، ۳۵ سال است و در خصوص تحصیلات از تمام طیف‌ها شرکت کننده داشتیم.

 از مجموع طرح‌های ارسالی ۲۶ طرح به مرحله بعد راه یافت

مسئول آموزش کانون ادبی بانوی فرهنگ افزود: از مجموع طرح‌های ارسالی ۲۶ طرح به مرحله بعد راه یافت و برنامه‌های مهارتی و تولیدی آتی به هریک از آنها کمک خواهد کرد که به تولیدات خود قوام ببخشند. این امکان برای هنرجویان وجود دارد که آثارشان را بتوانند منتشر کنند و کسانی که طرح‌هایشان رد شده است، در یک فرآیند آموزشی قرار بگیرند.

وی با بیان برنامه‌های این دوره که در آخر هفته جاری برگزار خواهد شد گفت: برای قوام بخشی به این هدف، یک مدرسه تابستانه پیوسته برنامه‌ریزی شده است که سطح این مدرسه، پیشرفته است و دوستانی می‌توانند استفاده کنند که از جهت مقدماتی با فضای داستان آشنا هستند و حالا می‌خواهند در فضای داستان، بالاتر از عناصر داستانی را فرابگیرند.

این نویسنده کتاب «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم» گفت: این دوره چهار بخش دارد که در دو روز برگزار می‌شود. روز اول طرح‌واره‌شناسی داستان را داریم که این مسئله یک سرفصل نو در حوزه آموزش داستان نویسی است. داستان نقطه تلاقی علوم مختلف است. طرح‌واره‌ها که اساساً یک مسئله در حوزه روان شناختی است به همین دلیل وارد داستان کرده‌ایم تا داستان‌ها از قوام بیشتری برخوردارشوند.

 شرکت کنندگان می‌خواهند در جریان ادبیات متعهد گام بردارند

وی افزود: موضوع بعدی چیستی داستان دینی است. آنطور که ما از شرکت کنندگان دریافتیم می‌خواهند در جریان ادبیات متعهد گام بردارند که گاهی سطحی نگاه می‌شود. به طور مثال گاهی یک پیام گل درشت دینی یا شخصیت‌های دینی یک اثر دینی فرض می‌شوند، درحالی که می‌تواند داستانی با شخصیت‌های دینی داشته باشیم و ضد دین باشد؛ از این قبیل برخورد‌ها بسیار است. استاد این موضوع احمد شاکری است.

فرم در داستان یعنی چه؟ 

 امیرزاده در پایان گفت: کهن الگوها و طرح‌واره‌ها، شناسنامه شخصیتی را به نویسندگان ارائه می‌دهند تا هر شخصیت داستانی را به این دو سر فصل ارتباط بدهند و شخصیت‌های قوام یافته‌ای را دریافت کنند. نسبت فرم در داستان با محمدرضا جوان آراسته پیش خواهد رفت. مسئله‌ای است که در میان نویسندگان مذهبی کم‌تر شناخته شده است این است که فرم در داستان یعنی چه؟ آیا فرم و محتوا می‌توانند در تزاحم باشند و چگونه اجزای داستان می‌توانند در کنار هم باشند تا جذابیت داستان را بیشتر کند. دو رویداد جانبی در این دوره وجود دارد که مراسم نقد کتاب «شمرون کناردون» اثر سارا عرفانی و نشست زنان نویسنده است که در روز پایانی این دوره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سارا عرفانی معصومه امیر زاده مدرسه تابستانه شرکت کنندگان بانوی فرهنگ شخصیت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت

 نویسنده و طنزپرداز معاصر ایرانی در روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شهر بم درگذشت. 

علومی در سال ۱۳۴۰ در شهر بم به دنیا آمد. کار مطبوعاتی را از اوایل دهه هفتاد در مجله ادبستان به عنوان مسئول بررسی مقاله‌ها آغاز کرد و در همان زمان مشغول گردآوری مطالب مربوط به فرهنگ مردم شد.

وی شاگرد استاد انجوی شیرازی است. علومی قصه‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ مردم را در «ادبستان»، فصلنامه کرمان و ماهنامه سوره به چاپ می‌رساند. گذشته از آن چند مقاله در معرفی شاهنامه و یا نقد کتاب‌های داستانی نظیر «جزیره سرگردانی» و «طبل آتش» و «ساربان سرگردان» در مطبوعات منتشر کرد.

وی در ادامه کار مطبوعات برای مجله مهر، قصه‌های طنز نوشت و همزمان صفحه آموزش داستان برای جوانان را به راه انداخت. تاکنون هفت مجموعه داستان کوتاه و رمان‌های ذیل از او منتشر شده است: «هفت حکایت»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «امید بر دمیدن». رمان «آذرستان» این نویسنده اخیراً در ۵۳۹ صفحه توسط موسسه انتشارات تکا (توسعه کتاب ایران) به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار شده است. 

محمدعلی علومی رمان‌های معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات، اندوهگرد، پریباد، داستان‌های غریب مردمان عادی، هزار و یک شب نو، خانه کوچک و عطای پهلوان را در پرونده کاری خود دارد.

علومی فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او به طور خودآموز، اصول داستان‌نویسی را از کتاب‌های آموزشی معدود آن دوران فرا گرفت و در واقع اولین آموزگارانش مردم عادی کوچه و بازار، روستایی‌ها و عشایر بودند.

در سال ۷۰، با گردآوری قسمتی از فرهنگ مردم استان کرمان در ماهنامه ادبی-فرهنگی ادبستان مشغول به کار شد، و در عین حال چندین سال بخش آموزش داستان‌نویسی در مجله جوانان را بر عهده داشت. در همان سال‌ها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.

علومی که با لهجه شیرین بمی صحبت می‌کند مدت‌ها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده‌ی اهل بم) همخانه بود. داستان کوتاه «بمانی» نیز اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوائل ۷۰ چاپ شد.

رمان "آذرستان" وی در سال ۷۷ کتاب برگزیده‌ی سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز "شاهنشاه در کوچه دلگشا" برنده‌ی سی سال رمان طنز ایران شد، همچنین در آن مراسم استادان نجف دریا بندری در ترجمه طنز، پرویز شاپور در کاریکلماتور، مهدی اخوان ثالث در شعر طنز و کیومرث صابری در طنز مطبوعاتی به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

علومی تا کنون در چندین دوره جشنواره‌های سراسری طنز، در بخش داستان داور بوده و در اولین جشنواره سراسری داستان بیهقی نیز داور بوده است.

همچنین دبیر جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم در سال ۸۴ بود، که بعد از آن تا کنون تعطیل شده است. در زمینه‌ی پژوهش‌های مربوط به طنز، علومی بنا به توصیه استاد عمران صلاحی تا کنون این آثار را منتشر کرده است: ۱- طنز در آمریکا (جلد اول) با داستان‌هایی از طنزنویسان مشهور آمریکا مانند مارک تواین، ویلیام سارویان، جیمز تربر، ارسکین کالدول به همراه نقد و بررسی آنها. ۲- طنز در مثنوی مولانا جلال‌الدین ۳- انواع طنز در گلستان سعدی ۴- طنز وشیوه‌های داستانی در بوستان ۵- طنز در دوره‌ی پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان ۶- طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) ۷-بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی

رمان‌های طنز علومی عبارت‌اند از: شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایع نگاری بن لادن، جناب آقای دیو

همچنین در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است. در تحلیل قصه‌های ایرانی می‌توان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.

کتاب‌های برگزیده محمدعلی علومی:

شاهنشاه در کوچه دلگشا
آذرستان
من نوکر صدامم
وقایع نگاری بن لادن
جناب آقای دیو
طنز درباره پهلوی
داستان‌های کوتاه طنز

منبع: شهرآرا نیوز

tags # اخبار فرهنگی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • دریافت مبلغ مجاز برای فرم مدرسه،بیمه و کتاب
  • وزیر فرهنگ: بنای دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
  • فعالیت‌های کانون پرورش فکری همدان، در راستای ترویج فرهنگ حجاب
  • بانوی با فضیلت / بتول نوقانی، فعال انقلابی و مفسر قرآن و نهج البلاغه
  • مانوین چه فرصت‌هایی برای صنایع خلاق ایران ایجاد می‌کند؟
  • دهقانی: شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان دو بازوی جوامع انسانی هستند
  • فعالیت ۱۹ واحد و هسته فناور در حوزه دام و طیور
  • علائم خاموش استرس را بدانید
  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت